DigidelCenter Luleå och Skaparytan

- IT drop-in, digitalt skapande och mycket mer!

Vad är DigidelCenter?

Här kan du ställa frågor om hur du använder din mobil, platta eller dator. Till exempel hur du laddar ner en app, deltar på twitter eller hur ett säkert lösenord på internet ser ut.

Här kommer du även, förutom bibliotekspersonalen, att möta en mängd olika aktörer. Andra förvaltningar, organisationer och föreningar som alla vill ge dig stöd i digital delaktighet.   

I kalendariet ser du alla DigidelCenters planerade aktiviteter

Vem kan få hjälp här?

Både nybörjare och vana digitala användare är välkomna.

När kan jag komma hit?

Digidelcenter har IT drop-in tisdagar 12 -14 samt torsdagar 12 - 16.

Du kan delta på 3 sätt

Alla aktiviteter ser du under rubriken "På gång".

Varför ett Digidelcenter?

Om projeket

Ingen kan allt vi lär tillsammans.

Tipslista

  1. Våga vara digital

    Har du hittat din digitala balans? Är du säker på nätet? Här finns svaren.

Skaparytan på biblioteket

En plats med kreativa verktyg där du upplever och skapar. 

Vad kan jag göra här?

Skapa, berätta och upplev med kreativa verktyg. Tryck en personlig t-shirt, designa ett klistermärke eller skapa spännande bilder med Greenscreen.

Vem kan skapa här?

Skaparsugna i alla åldrar. Yngre barn med medföljande vuxen.

När kan jag skapa här?

När biblioteket är öppet med personal.

Varför en Skaparyta?

Biblioteket har ett uppdrag att erbjuda berättelser, fantasi och nya färdigheter. Vertygen på Skaparytan bidrar till detta och ger fler möjlighet att skapa och ta del av andras berättelser.

Boktips

  1. Programmera med Scratch

    Av: Vorderman, Carol
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2017
    Klassifikation: Datorer och databehandling
    Finns som: Bok
  2. Programmera med Scratch jr

    Undertitel: hjälp dina barn att lära sig koda!
    Av: Bers, Marina Umaschi
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2016
    Klassifikation: Datorer och databehandling
    Finns som: Bok
  3. Kom igång med Scratch!

    Undertitel: programmera ett spel, steg för steg i Scratch
    Av: Jonasson, Måns
    Språk:
    Svenska
    Publiceringsår: 2016
    Klassifikation: Datorer och databehandling
    Finns som: Bok

Kontakt

Vid frågor, kontakta oss på e-post digidelcenter@lulea.se

På gång

  1. Drop-in Skaparytan

    Datum torsdag 21 oktober 14:00 - 18:00
    Plats Luleås stadsbibliotek

    - upptäck teknikens fantastiska värld i bibliotekets Skaparytan!

  2. Drop-in Skaparytan

    Datum torsdag 28 oktober 14:00 - 18:00
    Plats Luleås stadsbibliotek

    - upptäck teknikens fantastiska värld i bibliotekets Skaparytan!

  3. Drop-in Skaparytan

    Datum torsdag 4 november 14:00 - 18:00
    Plats Luleås stadsbibliotek

    - upptäck teknikens fantastiska värld i bibliotekets Skaparytan!

Visa fler arrangemang...