Hackaren

Varför måste vi lära oss en massa tråkiga saker i skolan? Och hur går det egentligen till när vi lär oss något? En lättläst bok om att det är lika svårt att fuska som att lära sig "på riktigt."

Ida går i sjuan men är skoltrött. Det är så förbaskat svårt att bli intresserad av att lära sig tråkiga fakta i skolan, när allt ändå finns på nätet. Snart behöver man väl bara sina Google-glasögon för att få veta allt man behöver. Ändå envisas lärarna med att man ska lära sig saker och delar till och med ut prov.

Mer som ett skämt föreslår hennes storasyster att hon ska hacka skolans datasystem och ta reda på hur kommande prov ska se ut - och inte minst svaren! Men Ida kan inte släppa tanken och visar sig ganska lätt att komma in i skolans nätverk. Under stor vånda laddar Ida ner kommande prov. Med svar. Ett ganska avancerat prov om antikens Grekland, vad det nu ska vara bra för.

Men det är ju inte så lätt att lära sig svaren, fastän man har dem framför sig på skärmen. Och hur det nu är så lär man sig en hel del annat, för det finns mycket intressant information som man lätt hittar på Wikipedia till exempel. När man nu ändå sitter framför datorn.

Det planerade fusket funkar förstås inte, men på vägen lär sig Ida ändå en hel del om antikens Grekland. De gamla grekerna var till och med intressanta!

KG Johansson är författare till en stor mängd science fiction-böcker och musikböcker. Han är också musiker, musiklärare och forskare i musikpedagogik och här anar man en del intressanta funderingar om hur lärande egentligen går till.

Boken ingår i förlaget Hegas utgivning av lättlästa böcker och har där nivå 4, "för dig som vill lära dig några svåra ord och som ställer lite högre krav på ordförråd och grammatik."

Hegas, 2015

Boken ges ut som vanlig bok och bok med CD. Den finns även att lyssna på som e-bok.

Målgrupp:

Taggar:

Tipsat av: Jan Olofsson den 20 juli 2015