Start för innehåll

Hjälp

Här hittar du frågor och svar kring inloggning och funktionerna på Mina sidor, Bibblo.se i mobilen samt e-böcker.

Inloggning | Mina sidor | E-böcker | Mobiltelefoner och surfplattor | Övrigt

Inloggning

Alla som har ett lånekort hos något av våra bibliotek kan logga in på Bibblo.se och ta del av alla tjänster webbplatsen erbjuder. Du kan till exempel reservera, låna om, sätta betyg, kommentera texter, ladda hem e-böcker eller musik och söka information i databaser.

  • Hur loggar jag in?

I den övre rutan skriver du in ditt personnummer ÅÅMMDDXXXX, lånekortsnummer eller ditt användarnamn (om du har valt ett). I den undre rutan skriver du in din PIN-kod.

  • Måste jag logga in?

Nej, du kan läsa de flesta texter och söka i katalogen utan att vara inloggad. Det är bara om du vill använda några av våra tjänster, exempelvis se dina lån, sätta betyg eller kommentera en text, som du behöver identifiera dig genom att logga in.

  • Jag har ingen PIN-kod.

För att få en kod besöker du ett av våra bibliotek och talar om att du vill ha en PIN-kod till ditt lånekort. Du måste ha med dig lånekortet eller ID-kort till biblioteket och du får själv välja en fyrsiffrig kod. Av sekretesskäl delar vi inte ut PIN-koder via telefon eller e-post. Har du däremot en PIN-kod men har glömt den så kan du beställa en ny här, via länken Ny PIN-kod.

  • Jag har glömt min PIN-kod.

Du kan få en ny PIN-kod via e-post här: Ny PIN-kod.

Mina sidor

  • Jag kan inte se mina lån eller reservationer utan att först välja ett lånekort, varför är det så?

För en del låntagare har det skapats ett lånekort kopplat till lånekortsnumret, och ett till personnumret. Det är dock samma konto för dig som låntagare, och för att slippa välja ett kort innan du kan se dina lån gör du så här: Under Mina sidor, gå till Mina uppgifter. Här ser du två (eller flera) lånekort, de heter antingen något med ditt lånekortsnummer eller personnummer. Välj vilket du vill använda när du loggar in och ta bort alla andra. Om du till exempel har valt att behålla ditt personnummer som inloggning, använd alltid det i fortsättningen (annars skapas ett nytt "lånekort").

  • Jag hittar inte min minneslista.

Du som gjorde en minneslista i vår förra katalog kommer tyvärr inte åt den längre, eftersom vår nya webbportal inte kunnat importera listan. Under en övergångsperiod har det gått att ladda ner listan i textformat via den gamla katalogen, men från 2016 finns den inte kvar. Vi beklagar detta.

  • Jag kan inte se mina reservationer.

Om ett felmeddelande visas istället för dina reservationer kan det bero på att du har en eller flera seriereservationer. Detta fel kommer snart att åtgärdas men tills dess går det tyvärr inte att se reservationerna på Bibblo.se. Om du inte har någon seriereservation kan du antingen besöka ditt bibliotek för hjälp, eller göra en felanmälan direkt till webbredaktionen. (Du kan använda det här formuläret för att kontakta oss.)

E-böcker

  • Hur hittar jag e-böckerna?

Du kan söka efter e-böcker i sökfältet ovan, precis som du söker andra böcker. Använd valfritt sökord (titel, författare eller ämne) och när sökresultatet kommer upp så väljer du att avgränsa medietyp till e-bok. Vill du hellre bläddra bland e-böckerna kan du göra det via de listor som finns på e-boksidan.

  • Hur lånar jag en e-bok?

Utförlig information om hur det funkar med e-böcker hittar du på vår e-boksida. Manualer finns för att låna e-böcker till Iphone/iPad, samt Android-telefon/platta. Manualer för att låna e-ljudböcker är på gång, tills vidare finns mer generella instruktioner här. Dessutom är du förstås alltid välkommen att besöka ditt lokala bibliotek för att komma igång med e-böcker!

  • Jag får ett felmeddelande om att alla exemplar av en e-bok är utlånade, hur kan de vara det?

Detta är ett fel som uppstår då en e-bok är borttagen, men där posten finns kvar i katalogen. Vi håller på att rensa bort alla felaktiga poster men tyvärr finns det fortfarande några kvar. Om det finns mer än en knapp som det står e-bok på, testa om en annan knapp fungerar - ibland finns en bok i flera olika upplagor.

Mobiltelefoner och surfplattor

  • Jag kan inte se hela Bibblo.se i min Samsung mobiltelefon/surfplatta.

Samsungs inbyggda webbläsare fungerar inte fullt ut när du ska vara på Bibblo.se. Därför rekommenderar vi dig att ladda ned en annan webbläsare, till exempel Firefox eller Chrome. De är gratis och finns att hämta på Google Play.

Övrigt

  • Länkar fungerar inte på Bibblo.se

Detta kan hända i vissa äldre webbläsare, till exempel Internet Explorer 9. Uppdatera därför till den senaste versionen av din webbläsare. Fungerar det ändå inte, hör av dig! (Du kan använda det här formuläret för att kontakta oss.)

  • Jag har en fråga som inte finns med här, vart vänder jag mig?

Om din fråga gäller ditt bibliotekskonto, nytt lånekort, omlån av böcker eller liknande, vänder du dig till ditt lokala bibliotek. Kontaktuppgifter till alla bibliotek hittar du i menyn, under Bibliotek.

Om din fråga gäller funktionerna på Bibblo.se, ditt användarkonto, eller om du vill anmäla något tekniskt fel, kontaktar du webbredaktionen. (Du kan använda det här formuläret för att kontakta oss.)