Hopplöst men inte allvarligt

Hur är det att leva och verka som författare och konstnär i tider av krig, diktatur och nationalism? Om detta och mycket annat berättar 18 författare från Österrike, Ungern och Rumänien i djupintervjuer gjorda av författaren Cecilia Hansson.

Det är mycket intressant läsning och boken går verkligen på djupet gällande konstnärs- och författarskap och inte minst gällande den politiska situationens inverkan på dessa.

Den rumänske författaren Mircea Cãrtãrescu berättar om censurens påverkan på författarskapet. Han beskriver dock att förlagen var på författarnas sida och att censorerna själva var författare. Därmed var censuren förhandlingsbar till och med under kommunismens hårdaste period. Många böcker som sedan blivit klassiker har publicerats under denna period.

Tystnaden

På frågan om de känner sig som politiska författare svarar de flesta att det är oundvikligt att inte göra det och att konst är politik.

Hertha Müller, författare från Rumänien som 2009 tilldelades Nobelpriset i litteratur, berättar om tigandet i sin hemby. Hon berättar att man inte talade om viktiga ting om de var obehagliga. Det var mycket som inte sades rent ut. Det gav henne styrka att börja läsa böcker och skrivandet gav henne förståelse.

Men olika åsikter uttrycks i boken kring politikens inverkan på författarskapet.

Livets nyanser

László Krasznahorkai, författare i Ungern, ger som svar på frågan om hur det är att vara författare i Ungern i dag att först och främst är man författare oavsett vilket land man kommer ifrån. Péter Nádas, rumänsk författare, uttrycker att livets nyanser är intressantare än den politiska korsetten. På frågan om hur han blev författare svarar han att han blev visuellt förförd av en lampa med en röd lampskärm som lyste med ett speciellt sken. Vid denna lampa skrev han sin första lilla berättelse när han var tio år gammal.

Cecilia Hansson är född 1973 i Luleå men numera bosatt i Stockholm. Hon är författare, journalist, fil mag i tyska och översättare. Hon debuterade som författare 2002. Förutom denna bok har hon skrivit fyra diktsamlingar.

Läs om Cecilia Hansson på Norrbottensförfattare.
Läs om Cecilia Hansson på Norrbottensförfattare.

Fler tips från Kristina

  1. Hopplöst men inte allvarligt

    By: Hansson, Cecilia Review by: Kristina Ström

    Hur är det att leva och verka som författare och konstnär i tider av krig, diktatur och nationalism? Om detta och mycket annat berättar 18 författare från Österrike, Ungern och Rumänien i djupintervjuer gjorda av författaren Cecilia Hansson.

  2. Ossians ovanliga nanny

    By: Karlsson, Ylva Review by: Kristina Ström

    I Ossians och Samuels familj är det inte som i andra familjer. Efter fritids eller skolan blir barnen inte hämtade av mamma eller pappa utan av en nanny. Men inte nog med detta. Deras nya nanny, som heter Petronella, är mycket ovanlig och efter mötet med henne blir ingenting sig likt i pojkarnas liv.

  3. Elda blod

    By: Kurkinen, Sofia Review by: Kristina Ström

    Den vuxna hade smekt hennes ludna rygg och sagt att hon såg ut som ett lodjur och att hennes spetsiga öron med tofsarna på bevisade det. Därför fick hon namnet Lo.

  4. Fattigfällan

    By: Zweigbergk, Charlotta von Review by: Kristina Ström

    Om fattigdom i dagens Sverige. I den här dokumentära berättelsen följer vi Beata som möter oförståelse för sin fattigdom, både från myndigheter och från sina närmaste. Beskrivningen av den svåra situation som Beata hamnat i är något som verkligen berör mig på djupet.

  5. Kedja

    By: Sarri, Margareta Review by: Kristina Ström

    Elva olika kvinnoöden skildras i denna bok som bygger på dokumentärt material om kvinnor i rätt nedstigande led i författarinnans egen släkt. Boken är indelad i elva olika avsnitt. Merparten av berättelserna utspelar sig i byar i Norrbotten. Det blir som att titta in en stund i varje kvinnas liv.

Show more...

Audience:

Tags:

Review by: Kristina Ström Wednesday, May 31, 2017