Key not found: norrbottensforfattare.view-author.return-link
Foto: Ulf B. Jonsson
Key not found: norrbottensforfattare.view-author.geographical-connections
  1. Luleå
  2. Boden

Pelle Lindblom

1963 Boden

Friheten i att skriva skönlitteratur istället för journalistiska texter har Pelle Lindblom liknat vid en alkov i tillvaron. I litteraturen är han fri från anpassning. I den fria alkoven behöver han inte begränsa sig, utan kan säga som det är.

Foto: Ulf B. Jonsson

Key not found: norrbottensforfattare.view-author.author-presentation

Jag glömmer hela tiden bort vem jag egentligen är. Så måste det vara. Det är därför jag söker mig till konsten. För att kunna möta sanningen om mig själv igen. Bokstäver och ord dyrkar jag uppenbarligen upp. Det är i alla fall vad de andra säger. `Du skriver bra, Pelle.´ Redan som liten pojk påstods det att jag hade någonting ihop med orden. För mig har det alltid bara varit en lek.

Som gymnasist försökte jag utbilda mig till fotograf. Ville bort från orden. Men läraren bara sa:
– Du borde skriva i stället.

Så blev det. Jag dög nog inte till någonting annat. Journalist till yrket. Har pratat i radio, skrivit krönikor och reportage. Men under senare år har huvudsysslan varit som lärare på kursen Kreativt skrivande, Luleå tekniska universitet.

– Du hittar bara på, sa en av mina döttrar när hon var fem.
Som att jag bara svamlade.
– Det är mitt jobb, svarade jag. Skriver sagor för stora. Jag måste träna mig i att hitta på, annars blir det inga pengar till glass.

Man måste medge att alltihop är en illusion. Och aldrig får författaren glömma att det endast, och endast är läsaren som gör ens texter till litteratur.

Pelle Lindblom, februari 2019

Key not found: norrbottensforfattare.view-author.about-author

Pelle Lindblom är en Luleåprofil. Han har arbetat länge som journalist inom olika områden, han skriver krönikor och betraktelser för Norrländska Socialdemokraten och han är även musiker.

Pelle Lindblom hoppade av jobbet på Radio Norrbotten för att bli egen företagare i mitten av 1990-talet. Som frilansande journalist har han arbetat med många olika saker. Bland annat med radio, som skribent och teaterregissör. Sen 20 år tillbaka spelar han i ett rockband, där ett gäng gubbar gungar loss med favoriter från 1970-talet.

Kreativ lärare

På senare år har Pelle Lindblom arbetat som lärare på Luleå tekniska universitet och kursen Kreativt skrivande, universitetets författarskola.

För att få ett friare verktyg än det journalistiska har han skrivit skönlitteratur. Hittills har det blivit fyra romaner. Ett urval av hans krönikor och andra artiklar finns utgivna med titeln Mitt öga och Mitt öga återkomsten.

Han föddes 1962 i Boden och har en fem år äldre bror. När Pelle Lindblom var i sjuårsåldern flyttade familjen till Luleå och där har han blivit kvar, med några kortare perioder i Umeå och Norrköping.

Key not found: norrbottensforfattare.view-author.about-authorship

Pelle Lindblom är mest känd för norrbottningarna som krönikör och som recensent i Norrländska Socialdemokraten. Innan dess var han reporter på Radio Norrbotten.

Han debuterade 1996 med romanen Dansande fågelskrämma. I boken behandlar han frågan om hur det är att vara man och hur det är att leva i en tärande livsstil. På så sätt kommer han att ifrågasätta det samhälle vi lever i.

2003 kom han med sin nästa roman, Gud är en burk Coca-Cola. Även här finns inslag av samhällskritik, där frågan om galenskap kontra normalitet ställs på sin spets. Recensenten Sten Jacobsson skrev i NSD (2003-08-28): "Här öppnar sig alltså en Kafka-värld på vid gavel. Med frejdigt humör följer Lindblom sin huvudperson in i denna förvirrande labyrint. Bekännelse och skuld är romanens fundament, men de är här inga otvetydiga begrepp. [...] Pelle Lindblom har skrivit en ambitiöst anlagd roman, som bör ge honom råg i ryggen att gå vidare i sitt författarskap".

Sanningen

Därefter kom kortromanen En bra dag att dö på, som ljudbok. Och 2018 gavs Åttonde stadgan ut, en spänningsroman i Luleåmiljö. ”Det här är en underbar berättelse med många bottnar: lättläst spännande och intelligent skriven”, löd ett lektörsutlåtande. En erotiskt laddad skildring där en kvinna är på väg att förlora vårdnaden om sina barn. Boris rycker in för att hjälpa henne. Något som slutar allt annat än väl.

Om författarskapet säger Pelle Lindblom:
– Jag vill rycka bort alla slöjor och blotta sanningen, den ontologiska. Den om varat. Och all lögn ska tvättas bort.

Key not found: norrbottensforfattare.view-author.trivia

Vad säger Pelle Lindblom om alla skuggor och vålnader i livet?

— Jag har gått den långa vägen, brukar jag säga, eftersom jag innan min journalistkarriär jobbade som tidningsutdelare i Umeå. Det var en plåga eftersom jag kan hetsa mig till extrem mörkerrädsla. Natten var ofta rå och kall. Eller så kan man säga att det ofta var en "mörk och regnig natt".
Jag döpte en rutt på tre trappuppgångar i mitt distrikt till Zonen efter Andrej Tarkovskijs film Stalker. Där i Zonen hände alltid kusliga saker. Såg min skugga i dörrglaset gripa efter handtaget på trappuppgångens ytterdörr. Och precis som jag fick tag i handtaget vräktes dörren upp inifrån. För ett ögonblick var jag övertygad om att "Zonen" levde. Men det var inte min skugga jag sett utan armen från en man på väg ut, som i arla morgonstund hastade iväg till sitt arbete.
Sensmoral: Man ska vara skeptisk mot sina vålnader. Men trots den pragmatiska armen har jag efter det ändå umgåtts otvunget med spöken. Det är alldeles sant, men en helt annan historia, säger han.

Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works

  1. Åttonde stadgan (2018)

    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.language Swedish
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.isbn
    1. 9789188843029
  2. Mitt öga (2006)

    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.language Swedish
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.publisher Mitt öga
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.contributors
    1. Lindblom, Pelle
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.isbn
    1. 9163101718
  3. Gud är en burk Coca-Cola (2003)

    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.publisher Mitt öga
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.isbn
    1. 9163140756

    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.sample-text

    Ur Gud är en burk Coca-Cola

    **Det blev en ny cell på kliniken. Lika grön. En lugnande färg säger forskarna.
    Men jag behöver ingen ljusterapi, försökte jag förklara för Natasha när vi möttes för andra gången.
    – Berätta lite om dig själv, manade hon.
    – Vad är det för uppmaning? Det här är väl ingen anställningsintervju!?
    – Jag vill veta vem du är?
    – Det vill jag också. Är det inte därför jag är här, för att du ska ta reda på det?
    – Jo, det kanske man kan säga.
    – Men ok, du menar förmodligen mina yttre attribut, sa jag och presenterade min meritlista:
    Jag kan diska, stava, tvätta fintvätt, köra bil, kyssas, tjära tak, hitta klitoris, redogöra för Platons grottliknelse, byta blöjor och kamaxel, konversera på tre språk, knyta en slips och rabbla aderton riktnummer utantill…
    Allt det där var faktiskt sant. Jag var irriterad, och antagligen var det därför jag formulerade mig som jag gjorde. Men om Natasha verkligen ville veta vem jag var måste hon lyssna till sången om mig själv. Jag var inte ens en vilsen ungkarl. Möjligen bara en man som drabbats av västerländsk förvirring. En som envist ville veta hur det förhöll sig. Egentligen.
    Men det är inte synd om mig. Och inte heller är jag galen. Jag är självförvållad och vill inte ha någon gråtmild sympati.
    Det hade jag kommit fram till mellan de där gröna väggarna. Jag ville förklara mig för Natasha. Fast just nu verkade det som om Natasha var mest intresserad av att veta hur det kunde komma sig att jag gottade mig i decenniets värsta brottstyp; sexuellt ofredande med våldtäktsambitioner. Oj, så fånigt!
    – Nu är det min tur att ställa en fråga, sa jag. Vet du vad som egentligen pågår här?
    Min fråga hängde i luften alldeles för länge, så jag tog mig friheten att ge svar direkt.
    Hela spektaklet var subventionerat av staten eftersom dess företrädare trodde att det gagnade just staten. Natasha försökte naturligtvis övertyga mig om att allt var till för att gagna mig, och hon var själv ganska övertygad därom. Jag hånlog. Hon var ju den starkare och föreställde en kopia av livets moder, kanske till och med Gud, fast egentligen fick hon mig bara att associera till en karikatyrteckning av moder Svea som jag sett för länge sedan. En stor frodig babusjka med omåttlig barm låg utfläkt på en karta över Sverige. Det var sinnebilden av henne. I den andra dimensionen var hon smal, mörkhårig och hade ärr efter tonårsfinnar i ansiktet. Ovanpå sitt egentliga jag hade hon lagt sig till med en skör aristokratisk yta, vilket gjorde den där erotiska utstrålningen som sken igenom så oerhört lockande. Hennes professionella agerande skapade förstås en distans till livets kärna, den som alltid bestod av två sidor. En ständig konflikt mellan hjärnans olika halvor, en outtröttlig kamp mellan känsla och förnuft, skräck och förtjusning, liv och död.
    Men nu var hon i alla fall på plats, rättspsykiatriska avdelningens utsände psykolog.
    Allvaret hade börjat gå upp för mig. Att det fanns ett hot bakom detta arrangerade spektakel som jag förmodligen borde ta mig ur. Det hade gått för långt. Nu var det inte så enkelt som att bara steppa in till Natasha och utbrista:
    ”Allt är ett misstag.”
    De trodde jag var galen. På riktigt.

  4. Dansande fågelskrämma (1996)

    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.publisher Ord & visor
    Key not found: norrbottensforfattare.view-author.works.isbn
    1. 9188674207