Himlabrand

En helgjuten ungdomsboksdebut som gör en varm i hela kroppen.

Renskötare som är gay, finns de? Ja, i allra högsta grad! I den här ungdomsboken möter vi Ánte - och genom honom lär vi också känna vännen Erik, som upptar väldigt stor del av Ántes tankar. Faktiskt är det svårt för Ánte att befinna sig i samma rum som Erik. Kroppen lyder inte och det är omöjligt att säga någonting som låter vettigt, även om det finns så många saker som Ánte egentligen skulle vilja berätta.

Förtryck och rasbiologi

Bokens stora konflikt rör sig kring Ánte, om han ska komma ut eller inte och hur han ska förhålla sig till Erik och alla sina stormande känslor. Men förtrycket mot samer är i allra högsta grad närvarande. När Ánte flyr undan Erik på Jokkmokks marknad råkar han av misstag köpa vad som visar sig vara en  rasbiologisk bok som innehåller gamla foton på samer - bland annat på hans egna släktingar.

Debutanten Moa Backe Åstot har vägt varje ord på guldvåg och boken är full av pricksäkra detaljer och mättade symboler som gör berättelsen levande. Det känns verkligen som att man själv upplever årstidernas växlingar i trakten kring Jokkmokk, man hör knarret under skorna på vintern och ser det gröna skimret i björkarna om våren.

Att hitta sin väg

Hur hittar man sin plats i en värld som känns snäv av förväntningar, där gubbarna muttrar surt om de som väljer att vara annorlunda? Hur hittar man hem när vägen inte redan är utstakad, när man själv behöver skapa den? Kusinen Ida säger det ingen annan vågar och kloka áhkko finns där trygg och självklar. Båda hjälper de Ánte att komma en bit på vägen och helt säkert gör även Erik det, med sina mörka ögon och varma händer.

Fler tips finns på Malenes egen sida

Tipsat av: Malene Jensen den 10 mars 2021