Sova ute

Jag har en dröm. Att bara slänga ihop lite kläder och mat i ryggan och dra ut i skogen några dagar. Sova ute i det fria, kanske vid en fin liten sjö, elden sprakar och lugnet infinner sig. Det är bara ett litet problem. Jag är en fegis och dessutom aningens bekväm av mig nuförtiden. Med boken Sova ute får jag pepp och mod, nog tusan ska jag väl fixa det här!

Markus Torgeby förespråkar helhjärtat nyttan av att vistas så mycket som möjligt utomhus i naturen. Inte minst idag när vi alla lever mer eller mindre stressiga liv. Att dessutom sova utomhus förstärker välbefinnandet och hjälper till att skapa harmoni och balans. Hans tankegångar får mer och mer stöd från forskningsrapporter som kommit de senaste åren som visar på de hälsofrämjande effekterna som vistelse i naturen faktiskt ger.

Fyra år i en kåta

I boken berättar Markus Torgeby väldigt personligt om sin uppväxt och hur han hittade lugnet när han flyttade ut i skogen för tjugo år sedan när han hade en livskris. Han bodde i ett tält i fyra års tid, som en ren överlevnadsstrategi när allt var kaotiskt och han inte visste vad han skulle göra med sitt liv. Sedan bildade han familj och lever numera ett mer traditionellt liv men han har inte övergett sin grundfilosofi som är att vara i naturen så mycket som möjligt.

Tips inför första natten utomhus

Förutom alla personliga upplevelser och erfarenheter jag som läsare får ta del av i boken är den en skattkista full av praktiska råd och tips på vad man bör tänka på inför sin första övernattning utomhus. Men även mer vana friluftsmänniskor kan säkert få nya infallsvinklar och ha utbyte av att läsa boken. Är du intresserad av hälsa eller att leva klimatsmart kan boken säkert också passa bra.

Boken är full av fina, stämningsskapande fotografier tagna av hustrun Frida Torgeby.

Fler naturtips från Hilkka

1. Nära fåglar

Tips Av: Magnusson, Roine Tipsat av: Hilkka Horsma

Jag törs nästan lova – så här har du aldrig sett fåglar förut! Poserande som fotomodeller, kaxiga, coola, naturligt självsäkra. Se bara på blåmesen på bokens omslag!

2. Naturligtvis!

Tips Av: Lagache, Justine Tipsat av: Hilkka Horsma

Alarmerande rapporter om läget i naturen har den senaste tiden sköljt över oss. Den sjätte massutrotningen, bin som är hotade, kris för den biologiska mångfalden och därmed också hela mänskligheten. Listan kan göras hur lång som helst. Istället för att deppa ihop – gör någonting!

Visa fler sidor...

Välkommen till Hilkkas tipsarsida

Tipsat av: Hilkka Horsma den 29 maj 2020