Vänligheten

Författaren John Ajvide Lindqvist kallas “Sveriges obestridlige skräckmästare”. Även hans nya roman Vänligheten innehåller vissa hemskheter, men övervägande är vänskap och kärlek. Sammantaget är Vänligheten en fantastisk skildring av nutidssamhället som alla kan känna igen sig i och ingen bör missa.

Jag har varit ett fan av John Ajvide Lindqvist ända sedan Låt den rätte komma in. Han benämns ofta som Sveriges Stephen King, och det med all rätt. Vad de har gemensamt är dock så mycket mer än att vara skräckmästare. De båda är fantastiska berättare, träffsäkra samhällskildrare, glimrande humorister, och när de släpper loss formuleringsförmåga och fantasi kan vad som helst hända.

Snällaste hittills

John Ajvide Lindqvist har själv beskrivit Vänligheten som sin snällaste roman hittills, och det kan även jag hålla med om. Visst finns det obehagligheter, som exempelvis det tragiska innehållet i den gula container som dumpas av i Norrtäljes hamn. En slags koncentrerad skräck som rinner ut i ån och bit för bit förgiftar staden och människornas sinnen. I stora drag handlar det om en kamp mellan fasan och vänligheten, det onda och det goda. Kanske är jag förhärdad, men jag tror inte att ens den mest räddhågsne skulle ligga sömnlös på grund av denna berättelse. I mitt tips törs jag nog därmed vända mig till alla kategorier av läsare när jag menar att Vänligheten inte bör missas.

Starka vänskapsband och kärlek

Jag kan erkänna att jag kände en viss oro när jag först fick denna över 700 sidor tjocka bok i mina händer. Tänk om jag skulle bli besviken och inte vilja läsa igenom den. Det behövs tack och lov inte mer än ett par bladvändningar för att jag ska vara infångad och tvärtom gotta mig åt dess omfång och all den tid jag kommer att få befinna mig i Johns värld.

Den stora behållningen är författarens skildring av nutiden där karaktärerna Siw, Anna, Max, Johan, Marko med flera framlever sina rätt så anspråkslösa tillvaron. De är alla i trettioårsåldern, och visst har de drömmar, men nöjer sig ändå med vanliga halvtrista jobb, vindunk till helgen, gamla tv-spel, och tjafs om vem som är bättre; Lars Winnerbäck eller Håkan Hellström? Under allt detta lurar givetvis större grubblerier och en önskan om att få känna samhörighet. Det är först när de möts och lär känna varandra som vardagen börjar få en annan lyster. Att några av dem har förmågor utöver det vanliga bidrar till extra starka vänskapsband och till och med kärlek. De förstår också att de tillsammans måste försöka få stopp på den illvilja som runnit ut i ån och spridit sig i hela samhället.

Vill inte släppa taget

John Ajvide Lindqvist är omsorgsfull i sina beskrivningar, både vad gäller Norrtäljemiljön och persongalleriet. Karaktärerna är så fullständigt äkta och levande att det känns tomt att behöva släppa taget när man  kommit dem så nära. Boken kunde allt ha varit lite tjockare.

Ett urval titlar av författaren

1. Gräns

Av: Ajvide Lindqvist, John