Var femte invånare är en häst

”Arvika – kommunen med stake”, ”Fagersta – här får du livstid”, ”Jag är tokig i Säter”, ”Åmål – alltid nåt” och ”Vingåker – en promille kan inte ha fel”

Den här boken är lite av en blädderbok för den som är nyfiken på hur kommuner blivit förknippade med korta inofficiella eller officiella slogans. Ett antal kommuners anställda och politiker blir också intervjuade om dess tillkomst, om hur de används och uppfattas.

Från författarnas sida finns en förundran och vilja att roa med små anekdoter och infall. Samtidigt blir det tydligt: att ha en slogan är långt ifrån självklart, eller ens önskvärt. Och då svischar ord som varumärke, visioner, värderingar förbi med det gemensamma behovet av att hamna i folks medvetande och bli satta på den mentala kartan.

Och, ja, titeln på boken är en slogan och kommer från Vallentuna, men har aldrig varit officiellt godkänd från kommunens sida. Fast den stämde överens med fakta tidigt på 1980-talet.

Kartago förlag 2011.

 

Taggar:

Tipsat av: Kristian Priemel den 15 februari 2016